Reede, 19. aprill 2024
Legendidega kohtumine paelub inimesi alati. Mul oli harukordne võimalus osaleda Porsche kutsel rahvusvahelisel koolitusüritusel Istanbuli F1 ringrajal. Ei mingit aupaklikku autode imetlemist vaid ikka käed külge, gaas põhja ja ringile! Paari päevaga sai selgeks, milleks Porsche eri mudelid üldse võimelised on. Ja mis peamine, kuidas mina nende võimekusega haagin.

Pange end nüüd olukorda, kus teile teatatakse lakooniliselt ja liigselt detailidesse laskumata: “Palun, kinnitage rihmad, teie lend Istanbul Park’i väljub kohe!” “Miks sinna?” küsite. Aga seepärast, et Türgi kunagisel F1 ringrajal olla vabaks lastud kogu Porsche mudelivalik. Nii tänavapildist tuttav Cayenne, pisut haruldasem Boxter kui ka 911. Auto, millest kõik ju kunagi algas.

“Miks just mina?” imestate. Sest teil on see võimalus. On teil põhjust keelduda? Autojuhiluba teil on, kaks vaba päeva ka. Ja soov teada saada, kuidas sõidab legendaarne 911 päriselt – see soov on teis kohe eriti suur. Seega, pole ühtegi põhjust rohkem miksitada. Lennukisse!

Umbes nii see käis. Ja liialdamata, Porsche tehasetiimi ekstrakoolitus ajakirjanikele oli pakkumine, millest ma ei saanud keelduda! Kahe saksa täpsuse ja asjatundlikkusega korraldatud tiheda päeva jooksul nägin ja proovisin koos umbes kolmekümne, peamiselt Ida-Euroopast pärit autoajakirjanikuga praktiliselt kogu Porsche mudelivalikut.

Järgisin lihtsat elukatarkust: kui reisil avaneb võimalus süüa, siis tehke seda, mitte ärge oodake, ehk järgmine söögikoht on veelgi ägedam. Ühesõnaga, kui avaneb võimalus, kasutage seda. Kui saab sõita, siis sõidame!

KAHE PÄEVAGA F1 RAJAKS VALMIS!

F1 rajale minekuks on meil aega kaks päeva valmistuda. Tõsi, sellest ei tule võidusõitu vaid korrektses järjestuses rajaproov, aga siiski! Selleks, et kiiviriga ja kolonnis erinevate Porschedega F1 rada maitsma pääseda, tuleb meil, kibe higi otsaees harjutada slaalomit, lihvida kurvide läbimise tehnikat ja muuhulgas treenida ohtlikes oludes ohutu sõidu elemente.

Näiteks selline harjutus (vilunud instruktori abi on vajalik!): testi auto käitumist koos ja ilma PSM-ita (Porsche stabiilsuskontroll) maanteekiirusel ootamatult ettekerkinud takistusest ümberpõikel.

Suure tõenäosusega kaotate esimesel korral auto üle kontrolli. Või teisel, sest esimene kord olite liiga ettevaatlik, ega julgenud rooliga ümber käia nii vabalt, kui tegelikult võiks.

Nagu kõrvaistunud instruktor Axel rõhutas – ka põline vormeliäss võib sellises olukorras juhitavuse kaotada. Oluline on võitlus!

Teie võitlete ootamatustega, ja selleks on antud teile kõik supervahendid, alates enda silmadest, kõrvadest ja ollusest, mis nende vahel, kui kätest roolil ja jalgadest pedaalidel. Ning muidugi superauto. Aga võitlus, see on peamine! Minnalaskmine on… nõrkadele. Võidelge!

Instruktorid on juhendamisel tähelepanelikud ja paindlikud – sõltuvalt osaleja tasemest kruvivad nad levelit järjest ülespoole. Mul õnnestus märjal rajal driftitunnis vajalik stabiilne tulemus saavutada ilmselgelt liiga kiiresti, sest hoobilt suunati mind driftima poolkuivale alale. Tehke järgi!

OFFROAD-INTERMEZZO CAYENNE’I ROOLIS

Tõsisemate ülesannete kõrval oli ka lõbusamaid vahepalu. Näiteks saadeti seltskond ajakirjanikke Porsche Cayenne’idega F1 raja kõrvale ehitatud offroadi rajale maastikusõitu harjutama, aga see offroad oligi…trikiga.

Enim elevust tekitas ülesanne, ületada 40 kraadine tõus täpselt poole mäe peal peatudes. Ehk siis – keset kõige magusamat hoogu auto seisma ja… mõtle välja, kuidas siit edasi!

Pähkel, mis selles harjutuses läbi hammustada tuleb, on rattaid libisema laskmata mäelt liikuma saamine. Juhilt nõuab teadmatusele vastu vaatamine üksjagu julgust: pole ju teada, kas ees ootab kuristik või keerab tee järsult…valele poole? Kes offroadi varem sõitnud on, teab, et sellise kaldenurga puhul auto nina ette eriti ei näe.

Meil seekord (kahjuks) vedas – ilm oli kuiv ja kõik ajakirjanikud sooritasid harjutuse veatult. Keegi ei põlenud mentaalselt läbi. Kui aus olla, siis järgmine väljakutse võiks olla sama harjutuse sooritamine ekstreemsemates tingimustes, kui sajab vihma ja muda on kõrvuni.

See “vahepala” ilmestas minu meelest kõige ehedamalt, kuidas Porsche end ise defineerib: insenerifirma, kelle peamine huvi on autod.

Kaasaaegne ansamblimäng, kus elektroonika ja tehnika on pandud ideaalselt koos töötama. Cayenne’i näol on tegemist maastikuvõimelise autoga, millega võib sealtsamast, teevabast keskkonnast keerata kiirteele ja rahulikult edasi sõita.

Tahaksin näha inseneride töölauda, kus parasjagu käib Cayenne’i uue põlvkonna kujustamine. Tahaksin teada, kuhu edasi, sest mulle tundub – olemasolevat arvestades – siit on raske edasi minna.

Mu uudishimu vaigistatakse seekord viisakalt – peagi on kõigile küsimustele vastused olemas, sest prototüübiga on juba tehtud proovisõiduringid. Teada on, et uus Cayenne põhineb VW grupi uuel MLB Evo platvormil, jagades seda nii juba nähtud Audi Q7, Bentley Bentay kui ka VW Touaregi uue põlvkonnaga.

LÕPUKS OMETI, LEGEND!

Lõpuks on ajakirjanikud valmis. Kiivrisukad ja kiivrid pähe ja ongi aeg tervitada Legendi, üheksa-üks-ühte! Sattusin taas paari Valgevene kolleegiga, kellega juba koolituse ajal koos sõitsime. Süsteem seekord lihtne – üks ring mulle, teine talle. Ei saa salata, väärikas seltskond 911 rivi näol oli rajaserva veeretatud, millega meil järgmiseks rinda pistma hakata tuli.DSC_0095 (1)_Balanced

Jälle mul vedas! Kolonnis sõites kujundavad instruktorid kiiruse selle järgi, kuidas grupp koos töötab. Grupp peab sõitma ühtlaselt, pikivahed ei tohi olla liiga pikad ega ka liiga lühikesed.

Ja kui juhtub, et gruppi satub keegi, kes on teise tasemega (loe: sõidab aeglasemalt, vales trajektooris) või ei pea reeglitest lugu, siis ei lasta kiirust üles. Meie grupis sujus kõik hästi, saime kiiruse korralikult üles ning esialgne võbelus asendus adrenaliinikohinaga soontes.

Instruktorid polnud kadedad vaid kiitsid meid korraliku kiiruse eest, mis keris end kuskile 240 km/h kanti. Teine grupp jõudis vaevu 200ni.  Püüdsin kaaslast lohutada, kuid sain isegi aru, et see on võimatu.

Samas, eks ole ju nii, et ringrajal sõites pole esmatähtis sugugi mitte tippkiirus vaid see, kui kiiresti läbitakse kurve ja kui täpselt pidurdatakse. See on uskumatu, kui hilja võimaldab Porsche 911 Turbo S (427 kW, 750 Nm) enne kurvi pidurdada! See auto on ühelt teiselt planeedilt! Võidusõitjate planeedilt…

911 roolis proovisime ära ka „Launch Control“- funktsiooni. Uurisin instruktorilt, kas sellest imelisest paigaltvõtust ka reaalselt mingi kasu tõuseb, peale selle, et lihtsalt lõbus on? Sain vastuseks, et kasu tuleb välja märja või libeda teekattega, mil elektroonika suudab kiirendusel jõudu juhist paremini juhtida. Teisisõnu on 911 näol tegu tõelise talveautoga.

CAYMANI TALTSUTAMINE

Aga miks ma siis pealkirja põhjal vaid valget Caymanit taltsutasin? Tegelikult, tagantjärele ma pole isegi päris kindel, kas mina taltsutasin Caymanit, või taltsutas Cayman minu.

Lihtsalt juhtus nii, et järjekordse ajakirjanike ette veeretatud sportliku auto üle kontrolli kaotamise ja uuesti võitmise ülesande ajal tajusin silmapilgu vältel valge kaimani iseloomu.

Kujutluspilt, kuidas istun teravate hammastega lihasööja turjal, kes ootab oma momenti, et rajal graatsiliselt galopeerivad gasellid* hommikusöögiks alla neelata, ei lähe meelest. See oli meie hetk – me jahtisime koos, teineteist mõjusalt täiendades.

cayman P15_0453_a4_rgb

Seal ma istusin, kindlalt krobelise nahaga kaetud sportistmesse surutud. Suunasin rooliga jahiks – oi vabandust!- rajasõiduks disainitud elaja liikumist.

Küünised – jälle vabandust! – rehvid otsisid pinnasel paremat pidamist. Vajutasin enne järsku tagasipööret teravalt gaasi, sest mis ikka juhtuda saab? Kaiman-Cayman pingutas lihaseid, istme taga asuv keskmootor möiratas ja tagarattad kaotasid pidamise.

Instruktor Axel mu kõrvalistmel ei teinud teist nägugi, järelikult on kõik lubatud! Mängisin gaasiga edasi, rajaserv lähenes… ja kaotasin peaaegu kontrolli. Siiski mitte auto üle.

Ahvatlev F1 asfaltring oli ju siinsamas, kuumusest virvendav, gasellid…. mmm. Aga ei, sõidujärjekorras ootavad kolleegid poleks seda andestanud, instruktor…. võib-olla. Tema teab.  Aga olgu pealegi, driftikool oli tunniplaanis järgmine.

Caymaniga tasub valvel olla. Sa ei ole tema esimene juht. Ja ka mitte viimane. Vahepealsetest ta Sulle ei kõnele, pole suurem asi jutumees. See annab võimaluse neist rääkida teistel. Nii need legendid Porschedest sünnivad.

DSC_4214_5_6_Monochrome 2

* tegu on (aja)kirjandusliku liialdusega. Gasellid elavad Aafrikas. Kaimanid elavad Kesk- ja Lõuna-Ameerikas. Gasellid on väga kiiresti jooksvad rohusööjad, olles nii toiduahelas madalamal, kui lõvid, hüäänid ja šaakalid. Ja muidugi kaimanid, kui nad kunagi peaksid kohtuma.

ELAMUS, MIDA VÕIB PÜÜDA IGAÜKS

Põhimõtteliselt on Porsche koolitusel võimalik osaleda igaühel, kellel selle vastu huvi on. Porsche Sport Driving School käivitati juba aastal 1974, koos esimese Porsche 911 Turbo turulelaskmisega.

Klubiline liikumine loodi eesmärgiga, koolitada Porsche omanikud ära kasutama kõiki võimalusi, mida auto pakub. Tänaseks on sportliku sõidukooli tegevusi laiendatud ka neile, kel (veel) Porschet ei ole, kes aga tahaksid kiiresõiduoskusi lihvida.

Sellest ajast alates on üle maailma läbi viidud väga erinevaid sõiduüritusi ja -treeninguid. Ehkki tegu on Porschega, on koolituse hinnad hoitud mõistlikuna, et võimalikult rohkem inimesi saaksid oma sõiduoskusi lihvida.

Näiteks nn. soojenduskursuse hind jääb alla 1000 euro, ja Itaalias, Mugello ringrajal toimuv põhjalik personaalse instruktoriga koolitus alla 3000 euro.  Türgi ringrajal hetkel praegu segaste olude tõttu koolitusi ei pakutud, klientide turvalisus ennekõike!

INSTRUKTOR TAHAB VAID ÜHT: ÕPI PAREMINI SÕITMA!

Ajakirjanike käsutuses olnud Porsche sertifitseeritud instruktorid on klass omaette. Meie gruppi juhendas tandem Axel ja Lucas, kellega ei hakanud kordagi igav.

Kui millegi vastu huvi oli, siis vastuseta küsimus ei jäänud. Instruktori ülesanne on selgitada ja ka sõita ette kõik harjutused, mida Porschega teha tuleb. Instruktorite tööl on üks peamine eesmärk: aidata osalejatel õppida paremini sõitma, kasutades sealjuures kõiki auto võimalusi.

DSC_0032 (2)_Vibrant

Porsche instruktoriks saadakse kuni kaheaastase ettevalmistava koolituse tulemusena. Juhendajaks saamise eelduseks on varasem autospordi kogemus, oluline on väga hea suhtlemisoskus ja laitmatu käitumine erinevate osalejatega.

[dropcap]ÜLESKUTSE! [/dropcap]Kui Eesti oludes on Porsche sportmudelite omanikke, kes autot aasta läbi kasutavad, siis siit teile üleskutse – võtke Accelerista Facebook’i lehel meiega kontakti. Kuulaksime hea meelega teie kogemusi ning jagaksime neid lugejatega!

This slideshow requires JavaScript.

Tekst: Andres Kruus, toimetas: YR. Pildid: Andres Kruus, tootja

Reis iseendaga ehk kuidas ma Porsche reisiklubis diivaneid lennutasin

blank

Alguses oli Honda. Accord ja sinine. Siis tuli punane Honda Prelude. Vahepeal tubli Nissan Almera ja nüüd on siis kaks Subaru Outbacki. Lõpuks kutsus Ylle kampa :)